شیوههای مستقیم و غیرمستقیم فراوانی برای بک لینک سازی وجود دارد.در روش های مستقیم به راهبرد های لینک بیلدینگ میتوان به مواردی مانند اشتراکگذاری محتوا،نوشتن پست مهمان،فعالیت در شبکههای اجتماعی و…اشاره کرد.و در روش های غیرمستقیم به مواردی مانند دریافت بک لینک های طبیعی،ایجاد محتوای باکیفیت در سایت (یعنی محتوای باید ایجاد کنیم که به سبب اعتبار بالا کاربران و یا افراد مختلف به نقلقول از شما در سایت های خود اقدام به اشتراکگذاری آن نمایند) و… اشاره نمود.
در نوشته قبلی در مورد عوامل موثر در کیفیت بک لینک و روش های لینک سازی بحث کرده بودیم.در این نوشته قصد داریم به فاکتور های موثر در محاسبه اثرگذاری بک لینک و راهبُرد های درست در لینک سازی خارجی و داخلی برای شما مطالب بیان کنیم.پس در ادامه همراه ما باشید.
عصاره بک لینک یا Link Juice چیست؟
در علم سئو به کیفیت و قدرتی که سایت ها به وسیله لینک های خارجی و داخلی دریافت میکنند عصاره لینک یا Link Juice میگویند.امکان دارد لینک های دریافتی از یک سایتی که ارزش و اعتبار بالا در سنجش با یک سایت ضعیف تر تأثیر به مراتب کمتری بر سئو سایت شما داشته باشد حتماً خواهید پرسید چرا؟
در ادامه به این سؤال پاسخ خواهیم داد.
قدرت و کیفیتی که از طریق اینگونه لینک ها به سایت شما منتقل میشود را عصاره یا تأثیرات بک لینک میگویند.نکته مهمی که وجود دارد این است که قدرت و کیفیت لینک ها بلا واسطه به قدرت و کیفیت سایت لینک دهنده و میزان لینک های خارجشده از آن ارتباط دارد.
نحوه برآورد میزان تأثیر بک لینک
به صورت مرسوم هنگامی که در حال ساخت و یا تهیه بک لینک از سایت ها هستید تنها میزان بک لینک ها ،اعتبار و جایگاه آن ها توجه داریم.ولی تنها این موضوع جوابگویی ما برای گزینش بهترین گزینه نیست.میزان لینک دهی سایت به سایت دیگر را نیز باید مورد توجه قرار دهیم.در ادامه نوشته به در حالت های گوناگون آن را بررسی خواهیم کرد.
فرض را بر این بنا میگیرم که سایت A و سایت B هر دو در فاکتور های رتبهبندی مساوی و برابر هستند و سایت A یک بک لینک خارجی داراست، ولی سایت B هیچ بک لینکی ندارد.سایت A رتبه بهتری در موتور های جستجو دارد زیرا که کیفیت و قدرتی که از سایت بک لینک دهنده به این سایت هم منتقل شده است.
حال فرض میکنیم سایت B هم یک بک لینک دریافت میکند،قطعاً در نتایج جستجو رتبه متفاوتی کسب خواهد کرد.در این شرایط هر کدام که کیفیت لینک بهتری داشته باشد رتبه بهتری را کسب خواهد کرد.
همانگونه که در تصویر زیر مشاهده میکنید سایت A چهار بک لینک خارجی از سایت های دیگر دریافت کرده است درحالیکه سایت B دو بک لینک خارجی دریافت نموده است.همه سایت های لینک دهنده به این دو سایت نیز از ارزش و اعتبار مساوی و برابری برخوردار هستند.
از آن جای که تعداد لینک دریافتی سایت A بیشتر از لینک های دریافتی سایت B است و کیفیت و قدرت بیشتری از بک لینک های خود دریافت کرده است بدون تردید رتبه بالاتری در نتایج جستجو نسبت به سایت B کسب خواهد کرد.
حال فرض میکنیم که سایت های که به سایت A لینک دادهاند به دیگر سایت ها هم لینک میدهند.ولی سایت های که به سایت B لینک دهی کردهاند به جز سایت B به سایت دیگری لینک ندادهاند.در این صورت با وجود این که تعداد بک لینک های خارجی سایت B کمتر است ولی عصاره بک لینک بیشتری دارد و سرانجام رتبه سایت B در موتور های جستجو بهتر خواهد شد.
همانگونه که در تصویر زیر مشاهده میکنید ظرف B پر تر از ظرف A است درحالیکه تعداد بک لینک های کمتری دارد.
نقش کد نوفالو در ارزش بک لینک
اکثر سایت ها کد نوفالو را در لینک دهی های خود به کار میبرند، به همین جهت موتور های جستجو مسیر این لینک ها را دنبال نمیکنند و عصاره بک لینک به آن ها منتقل نمیشود.برخی از افراد بر این عقیده دارند که با استفاده از تگ نوفالو هم میتوان عصاره بک لینک را بر روی صفحات خاصی متمرکز کرد.
این پروسه باعث خواهد شد به جای این که قدرت لینک های مایع در صفحات گوناگون پخش شود روی یک یا دو صفحه متمرکز شود.
برای این که درک بهتری از کد نوفالو داشته باشید به تصویر زیر دقت کنید سایت های لینک دهنده اعتبار و ارزش کاملا تعیینشدهای دارند که با حجم مشخصی از مایع در داخل ظرف نشان دادهشدهاند،این اعتبار به طور مساوی میان سایت های که به آنها لینک دادهشده به نسبت مساوی تقسیم شده است.
و عدهای بر این باور دارند که پیوند های نوفالو مثل یک شیر بسته است و باعث میشود هیچ ارزشی به سایت ثالث منتقل نشود.تصویر زیر گویای این مسئله هست.
ولی این باور اشتباه است.زیرا در شرایطی که یکی از لینک های صفحه نوفالو باشد باز هم ارزش و اعتبار صفحه مادر بین همه به طور مساوی تقسیمشده و تنها سهم سایت نوفالو شده به آن منتقل نشده و هدر می رود.
راهبُرد لینک سازی داخلی
بر پایه همین فاکتور ها همیشه لینک دهی به صفحات داخلی سایت باید بدون تگ نوفالو انجام شود،با این کار شما یک جریان آب میان صفحات خود ایجاد میکنید و باعث میشود کل صفحات سایت به طور همزمان پیشرفت کنند.با لینک سازی داخلی شما با بهره برده از صفحات معتبر و ارزشمند خود سایر صفحات سایت خود را نیز پشتیبانی میکنید.
طبق معمول بیشتر مدیران سایت ها از لینک دهی به سایر سایت ها خودداری میکنند و یا اگر هم لینک قرار دهند به صورت نوفالو خواهد بود.این روش با توجه به مطالب بالا تا بدین جا درست و منطقی به نظر میرسد ولی در مورد لینک دهی به سایر سایت ها میتواند برای خود شما نیز ارزشمند باشد.
راهبُرد لینک سازی خارجی
شیوههای مختلفی برای لینک سازی خارجی موجود است که ما توصیه میکنیم همیشه از روش های کلاه سفید استفاده کنید و بک لینک های طبیعی دریافت کنید.با این حال چندان مهم نیست که راهبُرد شما چیست ولی بهتر است موارد بیانشده زیر را در زمان دریافت بک لینک خارجی و سایتی که از آن میخواهید بک لینک بگیرید در نظر داشته باشید.
- محتوای سایت هدف مرتبط با حیطه کاری شما برای لینک سازی باشد.
- در لینک سازی اولویت را برای سایت های فعال قرار دهید که محتوای آن ها به صورت مستمر بروز رسانی میشود.
- رتبه سایت هدف در نتایج جستجوی گوگل و کلمات مورد نظر مناسب باشد.
- محتوای موجود در سایت را بررسی کنید که واقعی باشند و توسط ربات های خودکار محتوا تولید نشود.
- تعداد لینک های خروجی سایت زیاد نباشد و لینک ها به صفحاتی با موضوع مرتبط با سایت شما باشند.
- تعداد و کیفیت لینک های دریافتی به سایت هدف را بررسی کنید.
- میزان فعالیت سایت هدف را در شبکههای اجتماعی بررسی کنید.
- صفحههای سایت دارای جایگاه مناسبی در گوگل باشد.
نکته:در هنگام لینک سازی باید دقت کافی داشته باشید که دریافت لینک از سایت های با شرایط زیر ممکن است سبب جریمه یا تنزل جایگاه سایت شما شود.
- صفحاتی که لینک های خروجی زیادی دارند.
- صفحاتی که در گوگل ایندکس نشدهاند.
- خرید بک لینک و به تعداد زیاد
- تبادل لینک با سایت های غیر معتبر
- دریافت بک لینک از سایت های که کیفیت پایینی دارند.
چنانچه برای وب سایت خود نیاز به گرفتن بک لینک دارید یا میخواهید سئو سایتتون را بهبود ببخشید، با ما تماس بگیرید تا کارشناسان سئو ماهون وب شما را در رسیدن به هدفتون یاری کنند.