SEM مخفف کلمات Search Engine Marketing (بازاریابی از طریق موتورهای جستجو) است،در یک تعریف ساده این گونه می توانیم بیان کنیم که به کلیه فعالیت ها و راهکارهایی گفته می شود که در جهت افزایش بازدید کننده، افزایش رتبه و رنکینگ و به ویژه درآمد یک سایت انجام می گیرد، بخشی از SEM هستند بنابراین SEO را نیز شامل میشود.
بنابراین فعالیت در حیطه بازاریابی موتور های جستجو را می توان حتی می توان قبل از شروع طراحی یک سایت آغاز کرد.
اگر بخواهیم رفتار های که در این علم انجام میگیرد به صورت یک لیست قرار دهیم به این صورت خواهد بود:
- مشاوره در انتخاب نام سایت و طراحی آن
- انتخاب کلمات کلیدی
- بررسی وضعیت فعلی سایت و رقبای آن
- اصلاح ساختار سایت
- تنظیم متاها و عناوین سایت
- بهینهسازی سایر پارامترهای سایت
- معرفی سایت به موتورهای جستجوگر
- حضور در شبکههای اجتماعی
- تبلیغات در شبکههای اجتماعی
- افزایش محبوبیت و پیوندهای سایت و مدیریت این فرآیندها
- بررسی بک لینک ها و مدیریت آنها
- تعامل با سایتهای مرتبط و مدیران آنها
- تبلیغات در اینترنت ،ایمیل مارکتینگ
- تحلیل آمار سایت
- حفظ روند رو به رشد آمار سایت
- بالا بردن رتبهها (کنترل رتبهها و اعمال تغییرات مورد نیاز)
- انتخاب موتورهای جستجوگر برای سرمایهگذاری بر آنها
- بهینهسازی اخبار و Press Release
همان طور که در لیست بالا مشاهده کردید سرعت بالای SEM در نتیجهگیری بسیار چشمگیر است میتوانید با صرف هزینه در کوتاهترین زمان به اهداف خود دست پیدا کنید.
اما زمانی در SEM سایت شما موفق میشود که از نظر محتوا،زیبایی و نحوه آرایه آماده حضور بازدیدکنندگان باشد در غیر این صورت به سرعت فراموششده و هزینهای که صرف کردهاید بدون بازده خواهد بود.