الگوریتم گوگل کبوتر برای بهبود نتایج جستجو بر پایه موقعیت جغرافیایی کاربران و جستجوی محلی ارائه شده است.
بدین معنی که کلمات یا عبارت های که در آن نام شهری وجود داشته باشد حق تقدم نمایش با در نظر گرفتن سایر پارامتر های سئو برای سایت های محلی می باشد.برای مثال وقتی عبارت “رستوران” را جستجو می کنید هدف الگوریتم کبوتر این است که نزدیکترین رستوران به موقعیت جغرافیایی شما را پیدا کردن و آن را در نتایج اولیه جستجو به شما نشان دهد.
بنا بر اعلام گوگل الگوریتم گوگل کبوتر استفاده بهتری از داده های اطلاعاتی گوگل کرده و تمام پارامتر های لازم برای رتبه بندی نتایج جستجو را در نظر خواهد گرفت.به خصوص داده های اطلاعاتی که شامل کلمات مشابه،غلط های املایی کاربران،تخمین محل و فاصله از توانمندی های این الگوریتم خواهد بود.
اهداف الگوریتم گوگل کبوتر شامل موارد زیر است:
- تاکید بر نتایج محلی Local Result (سئو محلی ) به منظور دسترسی سریع کاربران به اهداف خود
- بهبود نتایج خدمات دهندگان محلی
- آسان تر شدن رقابت برای کسب کار های کوچک
به همین دلیل Google Pigeon یک جدال برای برند های صاحبنام است که حوزه فعالیت سراسری دارند. بعد از اعمال شدن این الگوریتم تعدادی از برند های بزرگ در نتایج دچار افت محسوسی شدن زیرا برند های صاحبنام یک کسب کار محلی نمیباشند و نباید به آن شدت تحت تأثیر الگوریتم کبوتر قرار گیرند. رستورانی که به ارائه سرویس غذا میپردازد امکان دارد در همه شهرها نمایندگی و محل کار فیزیکی داشته باشد؛ اما وقتی کاربر جستجو کننده، تمایل دارد، وبسایتی را با نشانی فیزیکی نزدیک خود پیدا کند، طبیعتا برند های بزرگ، به عقب رانده میشوند و تجارتهای کوچک محلی که هیچوقت دیده نمیشدند، در صدر نتایج قرار میگیرند و رونق بیشتری میگیرند.